15. okt. 2014

M/S

Skynder mig lige at anbefale Museet for Søfart, som jeg besøgte i går.

1. BIGs arkitektur er fremragende. Som at parkere et lille stykke Rem Koolhaas på tværs i en nedlagt tørdok. Dokken er mestendels bevaret intakt, slidt og hærget som den er, og danner en fin kontrast til de polerede gange, store glaspartier og aflange udstillingsrum. Masser af lys, rum og passager, der overrasker. Fin rumlig organisering og passende størrelse.

2. De faste udstillinger er gode og passer fint til publikum, der som jeg ikke ønsker at få formidlet hele historien fra A til Z, men værdsætter at kunne browse og selv stykke sammen. Masser af skibsmodeller og andre genstande, som fortæller historien. Det er ikke ’museet som videnscentral’, det er meget mere håndgribeligt. Et oplevelsespræget udstillingsdesign, som formidler til alle aldre. Bøgerne læser vi, når vi kommer hjem.

3. Særudstillingen om Esbjerg-Harwich er god, især Sofie Amalie Klougarts billedreportage, lavet kort før overfarten lukkede i år. Hun er en gammel kollega på avisen, så jeg kender hendes arbejde ret godt. Det her er noget af det bedste arbejde hun har lavet, efter min mening, og det siger ikke så lidt.

Tak til @LineP for selskab og køretur.