11. okt. 2014

Tilde.club III

Jeg fortsætter lige i sporet om tilde.club og temaet om ’begyndelser’. For som jeg var inde på for et øjeblik siden siden tager projektet tankerne tilbage til nogle formative år i mit liv og hele den måde internettet pludselig gav mening på en ret vild måde.

Men der er også en anden ting, en endnu vigtigere ting, som jeg kommer til at tænke på.

Min datter hedder jo Tilde og hun er opkaldt efter tilde-tegnet (~). Hendes navn ligner til forveksling, men er i virkeligheden et helt andet end kortformen for Matilde.

Jeg kom til at tænke på det fordi Paul Ford i sit indlæg på Medium om tilde-klubben fik sagt noget, der ringede en klokke, et ordentligt brag faktisk:

Back in ye olden Inter-Net tymes of the 1990s, if you were a (then youngish) nerd like me, you’d get an account on some server called CyberFox.net and your web address would be http://CyberFox.net/~vixen. (You were ’vixen’.) And you could put some web pages at that address.

The early personal web grew up around these little ’tilde sites’; that’s what preceded blogging. The ’~’ is a little like the ’@’ on Twitter — a shortcut that says: ’Here is a person.’

Her er en person (som skriver sin egen historie). Det er opsummerer ret perfekt hvad navnet Tilde betyder for mig.